Het is een noodzakelijk onderdeel van je business. Om eens in de zoveel tijd stil te staan en te evalueren hoe ieder individueel persoon binnen jouw bedrijf functioneert. Maar waar moet je over nadenken? Wat moet je tijdens een evaluatiegesprek bespreken? Want wat als de ander zich niet kan vinden in jouw mening…

Als integrator maak ik gebruik van een korte maar heel functionele checklist bij het voeren van evaluatiegesprekken. 

Ik beoordeel de medewerker op basis van de kernwaarden van het bedrijf. Want dat is wat ik wil: dat de waarden van het bedrijf óók de persoonlijke waarden van de medewerker zijn. Want alleen zo krijg je medewerkers die echt op hun plek zitten.

Na het beoordelen op kernwaarden doe ik een volgende check. Snapt de medewerker zijn rol? Vindt de medewerker deze rol ook echt leuk en beschikt de medewerker over de juiste kwaliteiten om de rol goed te vervullen?

Als blijkt dat een medewerker onvoldoende scoort, kun je samen een plan tot verbetering afspreken. En desnoods nogmaals. Maar als er onvoldoende verbetering is, is het tijd om afscheid te nemen. Dat is pittig. Voor beide partijen. Maar vaak is dat van slechts korte duur. Want de medewerker heeft ook aan alle kanten gevoeld dat hij of zij onvoldoende uit de verf kwam. En dat is voor henzelf ook frustrerend geweest. Soms hebben ze jouw zetje nodig om te gaan doen waar ze écht goed in zijn. En is uiteindelijk iedereen er beter van geworden.

Dus nee hoor, evaluatiegesprekken hoeven helemaal niet ongemakkelijk of lastig te zijn. Je hebt alleen de juiste tools nodig.